Двигун сучасного автомобіля працює в умовах високих навантажень, температурних коливань і постійного тертя. Моторна олива виконує кілька критичних функцій: вона змащує пари тертя, відводить тепло, очищує деталі від продуктів зношення, запобігає корозії та допомагає герметизувати зазори між поршнем і стінкою циліндра. Ключовою характеристикою оливи є в’язкість — здатність чинити опір текучості.
В’язкість визначає:
Невідповідною вважається моторна олива, в’язкість якої відрізняється від рекомендованої виробником для конкретного двигуна та умов експлуатації.
Можливі два типові випадки:
На перший погляд обидва варіанти можуть здаватися прийнятними, адже «це теж моторна олива». Але двигун проектується під конкретну товщину масляної плівки, конкретний тиск у системі змащення та конкретні робочі зазори. Вихід за ці межі порушує нормальний режим роботи мотора.
Надто густа олива погано прокачується при холодному запуску, тому деталі якийсь час працюють майже без змащення. Це пришвидшує зношення, збільшує навантаження на стартер і підвищує ризик пошкоджень. У роботі такий тип оливи створює зайвий опір обертанню, двигун втрачає потужність, зростає витрата пального і температура. Через гірше відведення тепла можливі локальні перегріви й відкладення, а також нестабільна робота гідравлічних вузлів (фазорегуляторів розподільчих валів, гідравлічних компенсаторів та ін.).
Надто рідка олива формує тонку захисну плівку, у результаті металеві поверхні контактують без достатнього змащення. Це прискорює зношення підшипників, кілець, циліндрів і особливо небезпечно для опорного підшипника турбонагнітача, якому потрібен стабільний тиск і охолодження. Крім того, така олива легше випаровується, частково згорає, утворює нагар і з часом призводить до втрати компресії, диму з вихлопу та зростання витрати оливи.
Запуск у холодну погоду
Під час запуску на морозі олива завжди густіша, ніж у прогрітому стані. Якщо залита олива має надто високу «зимову» в’язкість (наприклад, 10W або 15W там, де виробник допускає 0W або 5W), двигун важче провернути, і олива довше доходить до зон тертя. У результаті:
Режим високих температур і навантажень
У спеку, на високих обертах, при буксируванні або активній їзді олива нагрівається і стає рідкою. Якщо її «літнє» значення (друге число у в’язкості, наприклад «30», «40», «50») занадто низьке для навантажень конкретного двигуна, масляна плівка стає нестабільною. Це призводить до контакту метал-метал у парах тертя, прискореного зношення та локальних перегрівів.
В’язкість моторних олив класифікується міжнародним стандартом SAE J300. Маркування має вигляд «XW-YY», наприклад 0W-20, 5W-30, 5W-40.
Сучасні оливи здебільшого всесезонні (5W-30, 0W-40 тощо), тобто здатні забезпечити роботу двигуна в широкому температурному діапазоні без сезонної заміни «зимова/літня».
Як підібрати масло для двигуна? Головне правило вибору: орієнтуватися на інструкцію виробника автомобіля. Виробник враховує:
Якщо в мануалі зазначено декілька варіантів в’язкості (наприклад, різні варіанти для холодного клімату або для високих навантажень), слід обирати той діапазон, який відповідає реальним умовам експлуатації.
Порушення в’язкості не завжди дає миттєві симптоми. Найчастіше наслідки накопичуються поступово:
Ремонт у цих випадках є суттєво дорожчим за своєчасну заміну оливи потрібної в’язкості.
В’язкість — один із базових параметрів моторної оливи, закладений у розробку двигуна ще на етапі проектування. Використання оливи невідповідної в’язкості призводить до:
Щоб уникнути цих ризиків, потрібно:
Дотримання цих правил напряму впливає на довговічність двигуна та загальну вартість його обслуговування.
Використовуйте тільки оригінальну моторну оливу — це забезпечить надійний захист двигуна, його стабільну роботу та подовжить термін експлуатації. Перевірити оригінальність олив Shell можна за допомогою офіційного онлайн-сервісу.