Каталог товарів Shell
img

Які оливи застосовують в автоматичних коробках передач

14.07.2025, 07:59:35

Олива для автоматичної коробки передач (АКПП) — це змащувальний матеріал, що відповідає за тривалу та безпечну роботу трансмісії. Від її якості, відповідності специфікаціям і своєчасної заміни залежить ресурс усього агрегату. У цій статті розглянемо, які функції виконує трансмісійна рідина, які типи олив існують, чим небезпечне використання невідповідного продукту і як уникнути дорогих ремонтів АКПП.

Призначення оливи в автоматичних коробках передач

Олива в АКПП виконує одразу кілька критично важливих функцій:

  • Змащення поверхонь тертя, шестерень, підшипників і клапанних вузлів коробки передач. Завдяки якісному змащенню знижується тертя, подовжується ресурс деталей і зменшується теплове навантаження на компоненти.
  • Охолодження компонентів коробки передач. Під час роботи АКПП виділяється значна кількість тепла, і саме трансмісійна рідина відводить надлишкову температуру до теплообмінника або окремого радіатора.
  • Передача крутного моменту. У гідротрансформаторі АКПП саме рідина передає оберти від двигуна до трансмісії, забезпечуючи плавність ходу.
  • Гідравлічне керування. Тиск рідини у системі слугує для увімкнення передач, блокування муфт і роботи соленоїдів у сучасних електронно-керованих коробках.
  • Захист від корозії та забруднення. Трансмісійні оливи містять присадки, що запобігають утворенню корозії та відкладень, захищають металеві поверхні.
  • Гасіння вібрацій і шумів. Забезпечення безшумної роботи шестерень, планетарних механізмів та фрикціонів.

Рекомендовані оливи для АКПП

Трансмісійні оливи для АКПП позначаються як ATF (Automatic Transmission Fluid). Вони поділяються на кілька категорій за специфікаціями, найвідоміші з яких:

  • Dexron (General Motors): один з найстаріших стандартів, з багатьма поколіннями від Type A до наступних, з пониженою вʼязкістю, які не будуть зворотно замінними. Використовується у багатьох автомобілях GM, Opel, Daewoo, Chevrolet.
  • Mercon (Ford): специфікація концерну Ford, аналогічна Dexron, але з відмінностями у фрикційних характеристиках. Зокрема, Mercon V, SP, LV, ULV мають різні властивості, не всі взаємозамінні.
  • ATF+3 / ATF+4 (Chrysler): застосовуються у трансмісіях Mopar, Jeep, Dodge. ATF+4 є повністю синтетичною рідиною зі стабільною в'язкістю.
  • Toyota WS (World Standard): синтетична олива низької в’язкості з покращеною економією пального, застосовується у більшості сучасних моделей Toyota та Lexus.
  • KIA / Hyundai SP-III, SP-IV - специфікації напівсинтетичних та синтетичних ATF корейських автовиробників.
  • JWS 3309, JWS 3324: специфікації японських виробників (Aisin, Toyota, Mazda). Часто використовується в автоматах японського виробництва.
  • CVT Fluid: окремий тип рідин для варіаторів, з особливими фрикційними характеристиками.
  • DCT Fluid (Dual-Clutch Transmission) - спеціальні рідини для роботизованих трансмісій з подвійним зчепленням.

Завжди варто використовувати рекомендовані оливи автоматичної коробки передач згідно з інструкцією виробника. Застосування будь-якої іншої оливи, навіть найякіснішої, без відповідності вимогам виробника може призвести до несправностей. Автомобільна олива автоматичну коробку не захистить, якщо її в’язкість або тип не відповідають вимогам.

Моторна олива замість трансмісійної: небезпечна помилка

Деякі автовласники помилково вважають, що моторна олива може підійти для АКПП. У деякій спеціалізованій техніці насправді існують автоматичні коробки передач, для яких передбачено можливість використання моторних олив. Але це інші умови експлуатації та конструкція агрегатів. В сучасних автоматичних трансмісіях легкових автомобілів це неможливо., і ось чому:

  • Застосування моторних олив не забезпечує потрібної фрикційної стабільності, необхідної для роботи фрикціонів.
  • В'язкість моторної оливи не підходить для гідравлічних каналів АКПП, що може порушити роботу клапанів. Окрім того, навіть, якщо коробка передач зможе працювати, через вищу вʼязкість моторної оливи впаде ефективність КПП та зростуть витрати пального.
  • Моторна олива має інший температурний режим, не враховує специфіку високошвидкісного перемикання передач.
  • Моторні оливи мають інший баланс присадок, оскільки створені для інших умов експлуатації.

Використання моторної оливи призведе до швидкого виходу АКПП з ладу: перегріву, пробуксовування, втрати тиску та передчасного зношення деталей.

Коли міняти масло в коробці автомат

Як часто міняти масло в коробці передач? Рекомендації автовиробників залежать від типу коробки передач і умов експлуатації:

1. Гідротрансформаторна АКПП:

Стандартна заміна: кожні 60 тис. км

При агресивному стилі водіння або в місті: кожні 30–40 тис. км

2. CVT (варіатор):

Регламентована заміна: 60–80 тис. км. При частому пробуксовуванні, буксируванні причепу та агресивному стилі водіння інтервал заміни бажано скоротити вдвічі.

3. Роботизована коробка передач (DSG, DCT):

Зчеплення сухого типу: оливою змащується тільки механічна частина КПП, пакет фрикціонів не змащується, обʼєм оливи малий.

Зчеплення мокрого типу: заміна оливи кожні 50–60 тис. км

Існує два методи заміни:

  • Часткова: оновлюється 30–50% об’єму. Підходить для регулярного обслуговування.
  • Повна (апаратна): заміна 90–100% рідини за допомогою спеціального обладнання.

Вказані інтервали заміни є орієнтовними, точні дані вказані у сервісних книжках для кожного авто окремо.

Перед заміною важливо також змінити або промити фільтр і перевірити наявність відкладень у піддоні АКПП.

Наслідки використання невідповідної оливи

Заливання ATF, яка не відповідає OEM-вимогам, може спричинити:

  • Пробуксовування передач через неправильне фрикційне зчеплення.
  • Переривчасту або затриману зміну передач.
  • Появу ривків, вібрацій і звуків під час руху.
  • Підвищене нагрівання трансмісії.
  • Зношення або руйнування фрикціонів.
  • Металева стружка в піддоні як ознака критичного зношення.

Такі наслідки призводять до дорогого ремонту або навіть заміни АКПП.

Трансмісійна олива до автоматичної коробки передач — це складний високотехнологічний продукт, без якого неможлива коректна робота АКПП. Її вибір і своєчасна заміна — прямий шлях до довгого життя трансмісії. Використовуйте лише рекомендовану рідину, не зволікайте із заміною, контролюйте рівень і стан оливи. Це прості дії, що рятують від серйозних витрат у майбутньому. Своєчасне обслуговування — найкраща гарантія надійності трансмісії.


Більше в Inside