Каталог товарів Shell
img

Чи є нормальним, якщо мотор споживає оливу?

06.06.2025, 14:06:57

Якщо між замінами моторної оливи рівень рідини зменшується, це не привід панікувати. Під час роботи мотор споживає оливу — це неминучий процес для більшості сучасних двигунів. Треба розуміти, що існують нормовані межі споживання оливи двигуном, прописані виробником автомобіля.

Що вважається нормою?

Чи нормально, що двигун «їсть» оливу? Абсолютно. Точний показник норми витрати моторної оливи визначається кожним виробником автомобіля окремо. Спираючись на конструктивні особливості двигуна, більшість з них зійшлися на максимальному значенні 0,5–1 л на кожну тисячу кілометрів пробігу.

Інтенсивність споживання оливи залежить від кількох чинників:

  • конструкція двигуна — атмосферні моделі споживають менше оливи, ніж турбовані, а в роторних — олива спалюється в камері згоряння;
  • вік мотора — зношення циліндрів, поршневих кілець, ущільнювачів з часом може призводити до більших втрат оливи;
  • режим експлуатації — постійна робота двигуна на високих обертах, тривала їзда за таких умов і різке прискорення збільшують споживання оливи.

Споживання оливи залежить також від зовнішніх чинників. Двигуну доводиться працювати за стресових умов, коли на вулиці мороз або екстремальна спека. Це позначається на витратах моторної оливи.

Причини витрати оливи

Надмірне споживання моторної оливи залежить від купи внутрішніх і зовнішніх чинників. До найбільш поширених належать:

1. Зношення поршневих кілець — порушується герметичність камери згоряння, що й призводить до проникнення оливи в циліндри.

2. Підвищене навантаження на двигун — усередині мотора збільшуються тиск і температура, якщо він працює на високих обертах, з буксируванням та підйомами. Олива швидше циркулює та інтенсивніше випаровується через систему вентиляції картера.

3. Агресивний стиль водіння — різкі гальмування та набір швидкості теж створюють екстремальні умови для всієї системи, а олива під впливом високої температури швидше деградує.

4. Використання невідповідної оливи — якщо ви залили рідину не тієї в’язкості, можна не отримати належне ущільнення між деталями двигуна. А це призводить до швидкої втрати оливи.

5. Зовнішні температури — у разі надмірної спеки на вулиці олива швидше нагрівається і випаровується через систему вентиляції картера. У морози під час прогріву двигуна швидше випаровуються легкі фракції оливи.

Якість пального теж впливає на ситуацію. Низькоякісний бензин чи дизель мають домішки, що забруднюють оливу та пришвидшують її старіння. Коли пальне згоряє не повністю, сажа та кіптява осідають на стінках циліндрів, а потім потрапляють в оливу через мікроскопічні зазори.

Коли варто хвилюватися?

У випадку з розходом моторної оливи є кілька червоних прапорців, які не можна ігнорувати:

  • двигун витрачає оливу різко або постійно багато — більше як 1 л на 1000 км дороги;
  • з вихлопу регулярно з’являється синій дим — це свідчить про згоряння оливи у двигуні через проблеми з поршневими кільцями, циліндрами, ковпачками тощо;
  • під авто залишаються масляні плями — коли рідина протікає, це може вказувати на проблеми з прокладками, сальниками, піддоном;
  • доводиться доливати оливу кожні 200–400 км — це виникає через зношення двигуна, технічні несправності або неправильно підібрану оливу.

Звертайте увагу на панель приладів. У сучасних авто в разі несправності може світитися лампа тиску оливу. Час від часу зазирайте під капот: якщо олива стає чорною, надто рідкою і забрудненою, варто знайти причину її швидкої деградації.

Як мінімізувати ризики

Щоб мінімізувати ризик надмірного споживання моторної оливи, варто приділяти увагу не лише технічному стану двигуна, а й якості мастильних матеріалів. Регулярна заміна оливи відповідно до регламенту — важлива складова профілактики зносу. Використання дешевих або невідповідних продуктів може призводити до поганого ущільнення, окислення оливи й прискореного утворення відкладень.

Особливо рекомендовано обирати якісні синтетичні оливи, які мають стабільну в’язкість і високу термостійкість. Вони забезпечують кращий захист компонентів двигуна, стійкіші до окислення та мають нижчий рівень випаровуваності порівняно з мінеральними або напівсинтетичними аналогами.

Серед сучасних технологічних рішень виділяються оливи з технологією PurePlus. Це синтетичні оливи, виготовлені з природного газу, що гарантує надзвичайну чистоту базової основи. Завдяки цьому вони мають один із найнижчих рівнів випаровуваності серед усіх моторних олив. Як наслідок — зменшується об’єм втрат оливи в процесі експлуатації, що особливо важливо для двигунів з пробігом або в умовах високих температур.

Використання таких олив дозволяє не тільки подовжити термін служби мотора, а й уникнути частих доливів, що є вигідним і з практичного, і з економічного погляду.

Що робити?

Однозначно не можна ігнорувати проблеми з великим розходом моторної оливи. Зволікання в результаті може закінчитися критичним пошкодженням двигуна. У цьому випадку варто перевірити:

  • внутрішні несправності мотора — огляд потрібний для свічок запалювання, форсунок, сапуна, вентиляції картера тощо;
  • компресію в циліндрах — нормальний показник для бензинового двигуна складає 12–15 атмосфер, для дизельного — 28–35 атмосфер;
  • ущільнення — зношені або тверді деталі пропускають оливу назовні та сприяють витоку на землю.

Варто одразу звернутися до майстрів на СТО, щоб провести комплексне дослідження та швидко усунути проблему.

Підбиваємо підсумки

Виробник авто передбачає споживання моторної оливи. Але якщо вам доводиться кожні сто кілометрів шляху доливати рідину, під машиною постійно лишаються плями, а олива швидко забруднюється, варто одразу шукати причини. Якщо ви хочете уникнути серйозних проблем з двигуном та капремонту, краще регулярно перевіряти рівень оливи та своєчасно проводити діагностику і тоді двигун працюватиме довше.


Більше в Inside