Якщо між замінами моторної оливи рівень рідини зменшується, це не привід панікувати. Під час роботи мотор споживає оливу — це неминучий процес для більшості сучасних двигунів. Треба розуміти, що існують нормовані межі споживання оливи двигуном, прописані виробником автомобіля.
Чи нормально, що двигун «їсть» оливу? Абсолютно. Точний показник норми витрати моторної оливи визначається кожним виробником автомобіля окремо. Спираючись на конструктивні особливості двигуна, більшість з них зійшлися на максимальному значенні 0,5–1 л на кожну тисячу кілометрів пробігу.
Інтенсивність споживання оливи залежить від кількох чинників:
Споживання оливи залежить також від зовнішніх чинників. Двигуну доводиться працювати за стресових умов, коли на вулиці мороз або екстремальна спека. Це позначається на витратах моторної оливи.
Надмірне споживання моторної оливи залежить від купи внутрішніх і зовнішніх чинників. До найбільш поширених належать:
1. Зношення поршневих кілець — порушується герметичність камери згоряння, що й призводить до проникнення оливи в циліндри.
2. Підвищене навантаження на двигун — усередині мотора збільшуються тиск і температура, якщо він працює на високих обертах, з буксируванням та підйомами. Олива швидше циркулює та інтенсивніше випаровується через систему вентиляції картера.
3. Агресивний стиль водіння — різкі гальмування та набір швидкості теж створюють екстремальні умови для всієї системи, а олива під впливом високої температури швидше деградує.
4. Використання невідповідної оливи — якщо ви залили рідину не тієї в’язкості, можна не отримати належне ущільнення між деталями двигуна. А це призводить до швидкої втрати оливи.
5. Зовнішні температури — у разі надмірної спеки на вулиці олива швидше нагрівається і випаровується через систему вентиляції картера. У морози під час прогріву двигуна швидше випаровуються легкі фракції оливи.
Якість пального теж впливає на ситуацію. Низькоякісний бензин чи дизель мають домішки, що забруднюють оливу та пришвидшують її старіння. Коли пальне згоряє не повністю, сажа та кіптява осідають на стінках циліндрів, а потім потрапляють в оливу через мікроскопічні зазори.
У випадку з розходом моторної оливи є кілька червоних прапорців, які не можна ігнорувати:
Звертайте увагу на панель приладів. У сучасних авто в разі несправності може світитися лампа тиску оливу. Час від часу зазирайте під капот: якщо олива стає чорною, надто рідкою і забрудненою, варто знайти причину її швидкої деградації.
Щоб мінімізувати ризик надмірного споживання моторної оливи, варто приділяти увагу не лише технічному стану двигуна, а й якості мастильних матеріалів. Регулярна заміна оливи відповідно до регламенту — важлива складова профілактики зносу. Використання дешевих або невідповідних продуктів може призводити до поганого ущільнення, окислення оливи й прискореного утворення відкладень.
Особливо рекомендовано обирати якісні синтетичні оливи, які мають стабільну в’язкість і високу термостійкість. Вони забезпечують кращий захист компонентів двигуна, стійкіші до окислення та мають нижчий рівень випаровуваності порівняно з мінеральними або напівсинтетичними аналогами.
Серед сучасних технологічних рішень виділяються оливи з технологією PurePlus. Це синтетичні оливи, виготовлені з природного газу, що гарантує надзвичайну чистоту базової основи. Завдяки цьому вони мають один із найнижчих рівнів випаровуваності серед усіх моторних олив. Як наслідок — зменшується об’єм втрат оливи в процесі експлуатації, що особливо важливо для двигунів з пробігом або в умовах високих температур.
Використання таких олив дозволяє не тільки подовжити термін служби мотора, а й уникнути частих доливів, що є вигідним і з практичного, і з економічного погляду.
Однозначно не можна ігнорувати проблеми з великим розходом моторної оливи. Зволікання в результаті може закінчитися критичним пошкодженням двигуна. У цьому випадку варто перевірити:
Варто одразу звернутися до майстрів на СТО, щоб провести комплексне дослідження та швидко усунути проблему.
Виробник авто передбачає споживання моторної оливи. Але якщо вам доводиться кожні сто кілометрів шляху доливати рідину, під машиною постійно лишаються плями, а олива швидко забруднюється, варто одразу шукати причини. Якщо ви хочете уникнути серйозних проблем з двигуном та капремонту, краще регулярно перевіряти рівень оливи та своєчасно проводити діагностику і тоді двигун працюватиме довше.